subota, 12. svibnja 2012.

Integracija poduzeća

Integracija je najčvršći oblik povezivanja poduzeća. To je proces spajanja ili preuzimanja poduzeća u svrhu pomicanja zajedničkih interesa i ostvarenja ekonomskih i drugih ciljeva. Integracija poduzeća ostvaruje se na dva načina:
  1. Spajanjem poduzeća,
  2. Preuzimanjem poduzeća.
1. Spajanje.**  Dok su prije multinacionalne kompanije nastojale vlastitim organizacijskim rastom povećati veličinu kako bi osigurale ekonomiju obujma i smanjile troškove, suvremena poduzeća nemaju za to vremena, a ni potrebe. Spajanjem, dva poduzeća mogu odmah udvostručiti proizvodnju i tržišnu snagu i postati konkurentna i u svjetskim razmjerima.

Spajanje (engl. Merger) označuje udruživanje dviju ili više poduzeća kako bi stvorila potpuno novi privredni subjekt, uz istodobni prestanak postojanja subjekata koji ga čine. Spajanja se, po pravilu, obavljaju na prijateljskoj osnovi, tj. dogovorom menadžera, a dioničari poduzeća koja su se spojila, dobivaju dionice novog poduzeća u zamjenu za dionice prijašnjih poduzeća.


U početku su se spajala raznorodna poduzeća radi postizanja ekonomije obujma i administrativnih ušteda. Tako su nastali konglomerati koji još djeluju u nekim industrijama.

Poznata su brojna spajanja poduzeća u povjesti. Početkom dvadesetog stoljeća udruživanjem 12 američkih kompanija nastaje U.S. Steel, koji je tako postao najveća američka kompanija, a držala je 65% ukupnog američkog tržišta čelika. Tijeko tog razdoblja formirane su i druge velike korporacije kao što su: Du Point, Eastman Kodak, International Paper, United fruit i IBM. Najvažnije spajanje iz tog razdoblja je ono Buicka i Cadillaca, kojima su kasnije pripojeni još i Oldsmobil i Chevrolet te je tako nastao General Motors. General motors pokušao je 1910. neuspješno preuzeti i Ford.

Nova vremena zahtijevaju istovjetnost ili punu komplementarnost poduzeća koja se spajaju. Dok su se prije spajala poduzeća na zajedničkom nacionalnom tržištu, danas nastaju spajanja na pojedinim kontinentima ili čak interkontinentalna spajanja. Često je u praksi slučaj objedinjavanja kompanija od kojih je jedna jača u Europi , a druga u Americi pa spajanjem šire radijus komercijalnog djelovanja.

2. Preuzimanje.** Preuzimanje (engl. Acquisition ili Takeover) nastaje kada jedno poduzeće kupnjom dionica ostvari kontrolirajući, većinski udio u nekom drugom poduzeću. Ona kompanija kojoj se pripojila druga kompanija, naziva se roditeljskom kompanijom. Kompanija koja se pripojila naziva se podružnicom. 

Suvremeni proizvođači prisiljeni su na stalno lansiranje novih modnih linija i brzo mijenjanje dizajna. To zahtijeva velike troškove, što nisu mogle podnijeti mnoge manje kompanije. Automobilska industrija konsolidirala je svoje luksuzne proizvođače unutar korporacija koje proizvode za masovno tržište: Bentley, Lamborghini i Bugatti uklopili su se u Volkswagen, Fofd je kupio Aston Martin, Fiat Ferrari, a BMW je preuzeo Rolls Roys. Taj se proces širi i na ostala područja luksuznog tržišta, pa je Gucci preuzeo Yves Saint Laurenta, Baleneciagu i Boucheron, isto tako Prada je kupila tvrtku Helmuta Langa i proizvođača cipela Church's, te Jill Sander.

Osnovne razlike između spajanja i preuzimanja odnose se na da se redovito spajaju poduzeća podjednake veličine, dok pri preuzimanju postoje velike razlike u veličini poduzeća. Obično se mala poduzeća pripajaju velikom.


** Lazibat, T., Kolaković  M.: Međunarodno poslovanje u uvjetima globalizacije; Sinergija, Zagreb, 2004.

Nema komentara:

Objavi komentar