nedjelja, 13. svibnja 2012.

Starteški savezi

Strateški savezi pripadaju među najvažnije sastavnice suvremenoga globalnoga gospodarstva. Prof. dr. sc. Tonći Lazibat strateške saveze definira kao koalicije poduzeća stvorene u svrhu postizanja poslovnih ciljeva. Uključivanje poduzeća u takve saveze postaje nužnost želi li se zadržati ili ostvariti konkurentska prednost.

Sudjelovanjem u strateškim savezima poduzeća mogu postići znatno bolje rezultate u jačanju svojega tržištnog položaja nego putem samostalnoga tržišnog nastupa. Članovi strateškog saveza stiječu koristi kao što su sniženje troškova, sniženje cijena, stjecanje novih tehnoloških znanja i različitih vještina (dizajnerskih, proizvodnih, marketinških) i sl.

Strateški savezi ovise o recipročnom međuodnosu članova. Partneri postaju ovisni jedan o drugome kao posljedica ograničenih i prije usuglašenih aktivnosti. Konačni proizvod ili usluga ne mogu biti realizirani bez vještina i metoda dobivenih partnerskim odnosima.

Strateški savez između Forda i Mazde

Tijekom 1980-ih godina globalna automobilska industrija suočila se s valom strateških saveza među konkurentima. Ulazeći u saveze, poduzeća mogu dijeliti fiksne troškove razvoja novog proizvoda i, u isto doba, koristi se pristupom novim tržištima i tehnološkim uvjetima.   

Jedan od najuspješnijih takvih saveza je onaj između Forda i Mazde. Ford i Mazda počeli su surađivati još 1971. Nakon naftne krize krajem 1970-ih i porasta cijene nafte, Mazda je za Ford postala privlačan partner zato što je proizvodila male automobile s malom potrošnjom. Zbog toga je Ford kupio 25% dionica Mazde. Za Ford je još jedna od pogodnosti saveza bila lakša prodaja vlastitih automobila u Japanu. Ford je tako posato najpopularnija strana marka automobila u Japanu, također se okoristio uvidom u Mazdine proizvodne i inženjerske vještine, te smanjenjem troškova razvoja novih modela.

S druge strane, Mazda je iskoristila savez za pristup sjevernoameričkom tržištu preko Fordove prodajne mreže te za pristup Fordovim dizajnerskim i marketinškim vještinama, kao i za podjelu troškova razvoja novih modela.


Nema komentara:

Objavi komentar